Reparatie van asfaltverhardingen - Ayrton Senna Highway, SP-070 - São Paulo, Brazilië

De SP-070 is een belangrijke vervoersverbinding tussen São Paulo en Campos do Jordão, Vale do Paraíba en Rio de Janeiro en tevens de belangrijkste toegangsweg naar Guarulhos International Airport.

Op deze pagina

Onderwerp
Reparatie van asfaltverhardingen
Obra
Ayrton Senna Highway, SP-070
Stad
São Paulo
Staat
São Paulo State
Land
Brazil
Datum
Looptijd
4 Years

S&P Case Study - Download - NEEDS WORK

Situatie

Door het overmatig scheuren van de asfaltslijtlaag moesten de rijstroken van de snelweg  elke 6 maanden opnieuw worden geasfalteerd tegen terugkerende hoge kosten. Dit betekende ook herhaalde verkeersstoringen en een verspilling van middelen.
Het ernstige schadepatroon werd veroorzaakt door reflectiescheuren van een 25 cm dikke cementgebonden funderingslaag, die volledig was gescheurd door de onstabiele ondergrond en de hoge dagelijkse verkeersintensiteit (90.000 voertuigen per richting, waarvan ongeveer 15 % vrachtwagens ).

Dit traject is gebruikt als proefvak onder extreme omstandigheden (onstabiele ondergrond) en meestal zijn dergelijke projecten typisch problematisch bij het gebruik van asfaltversterkingsproducten. De belangstelling voor dit specifieke project was zelfs zo groot dat de Universiteit van São Paolo betrokken was bij het volgen van het project en werd ondersteund door het uitvoeren van diverse tests op locatie.

Oplossing

Op 18/19 april 2011 zijn op verschillende trajecten van baan 4 van de snelweg S&P asfaltwapeningen aangebracht. Omdat de verschillende secties, verschillende niveaus van stabiliteit en schade hadden, werden de combinaties van verschillende types aanbevolen door S&P op basis van de ernst van het schadepatroon. Deze secties zijn hieronder te zien:

  • km 17+500 tot 17+600 Glasphalt G + 5cm CBUQ (bitumen betonnen slijtlaag)
  • km 17+600 tot 17+700 Carbophalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+700 tot 17+850 Carbophalt G + 8cm CBUQ
  • km 17+850 tot 17+950 Carbophalt G + 5cm CBUQ
  • km 17+950 tot 18+050 Glasphalt G + 5cm CBUQ

Het doel was om een ​​significante verlenging van de onderhoudsintervallen te bereiken door de vorige 6 maanden levensduur van de deklaag minimaal te verdubbelen door het gebruik van S&P asfaltverstevigingen

Project volgen

Om een ​​directe vergelijking te krijgen van het effect dat de S&P asfaltwapeningen hadden op de wegconstructie, werd een maand later, in mei 2011, baan 3 opnieuw geasfalteerd - maar dit keer zonder asfaltversterkingsrooster in de constructie. Vervolgens waren er in de daaropvolgende maanden en jaren verdere beoordelingen van de snelweg met de volgende conclusies:

Datum Verstreken tijd Toestand baan 4 (met rooster) Toestand baan 3 (zonder rooster)
9 februari 2012 10 maanden Heel goede staat Reeds tekenen van degradatie vertonen en stipte reparaties werden al uitgevoerd
17 september 2012 17 maanden Heel goede staat Voor de tweede keer volledig opnieuw geasfalteerd, omdat de baan niet langer veilig werd geacht
23 mei 2013 25 maanden Goede conditie Volledig gebarsten en al weer aan herbestrating toe
5 juni 2014 37 maanden Er verschenen lichte scheurtjes, maar niet genoeg om de rijbaan als onveilig te beschouwen en hij slaagde voor de externe inspectie van ARTESP

Voor de derde keer volledig opnieuw geplaveid na de overmatige scheurtjes die het had opgelopen

28 januari 2015 45 maanden Er werd geen verdere degradatie waargenomen en er werd een levensduur van ten minste nog een jaar verwacht  

Overzicht

Samenvattend had de door S&P versterkte baan 4 een levensduur van 3 keer langer dan die van de 3e baan, die tegelijkertijd werd gerepareerd. Dit ondanks het feit dat baan 4 de binnenste baan van de snelweg was en daarom is onze aanname dat deze de hogere en zwaardere verkeersbelastingen zou hebben gekregen. Niet alleen dat, maar de baan met S&P asfaltwapening overtrof ook ruimschoots de projectdoelstelling van een levensduur van 12 maanden.

De S&P asfaltwapeningsgrids zijn vooraf geïmpregneerd met bitumen en dit zorgt tesamen met de open gridstructuur voor een uitstekende hechting van het grid binnen de lagen. Deze hechting is van cruciaal belang bij het overwegen van hoe de roosters werken door scheuropwekkende krachten te absorberen en te verdelen, die op hun beurt de nieuwe deklaag beschermen door de reflectie van scheuren naar het oppervlak te vertragen.

In dit geval werkte S&P samen met de klant om een ​​duurzame oplossing te bieden ondanks de uitdagingen met de zeer onstabiele ondergrond en hoge verkeersbelastingen. Meer informatie vindt u in onderstaande afbeeldingen.

In augustus 2015 moest het wegprofiel volledig worden gewijzigd om er nieuwe afritten voor de luchthaven in op te nemen. Daarom was het niet mogelijk om het project verder te volgen omdat de wegconstructie volledig werd gerenoveerd - inclusief het vervangen van de onstabiele fundering.

 

Contact

S&P Reinforcement Benelux B.V.

S&P Reinforcement Benelux BV

Aphroditestraat 24
5047 TW Tilburg
Nederland