Reparatie van asfaltverhardingen - Ayrton Senna Highway, SP-070 - São Paulo, Brazilië
De SP-070 is een belangrijke vervoersverbinding tussen São Paulo en Campos do Jordão, Vale do Paraíba en Rio de Janeiro en tevens de belangrijkste toegangsweg naar Guarulhos International Airport.
Op deze pagina
- Onderwerp
- Reparatie van asfaltverhardingen
- Obra
- Ayrton Senna Highway, SP-070
- Stad
- São Paulo
- Staat
- São Paulo State
- Land
- Brazil
- Datum
- Looptijd
- 4 Years
Systeem
S&P Case Study - Download - NEEDS WORK
- Download PDF (2.79 MB)
Projectbeschrijvingen
Situatie
Door het overmatig scheuren van de asfaltslijtlaag moesten de rijstroken van de snelweg elke 6 maanden opnieuw worden geasfalteerd tegen terugkerende hoge kosten. Dit betekende ook herhaalde verkeersstoringen en een verspilling van middelen.
Het ernstige schadepatroon werd veroorzaakt door reflectiescheuren van een 25 cm dikke cementgebonden funderingslaag, die volledig was gescheurd door de onstabiele ondergrond en de hoge dagelijkse verkeersintensiteit (90.000 voertuigen per richting, waarvan ongeveer 15 % vrachtwagens ).
Dit traject is gebruikt als proefvak onder extreme omstandigheden (onstabiele ondergrond) en meestal zijn dergelijke projecten typisch problematisch bij het gebruik van asfaltversterkingsproducten. De belangstelling voor dit specifieke project was zelfs zo groot dat de Universiteit van São Paolo betrokken was bij het volgen van het project en werd ondersteund door het uitvoeren van diverse tests op locatie.
Oplossing
Op 18/19 april 2011 zijn op verschillende trajecten van baan 4 van de snelweg S&P asfaltwapeningen aangebracht. Omdat de verschillende secties, verschillende niveaus van stabiliteit en schade hadden, werden de combinaties van verschillende types aanbevolen door S&P op basis van de ernst van het schadepatroon. Deze secties zijn hieronder te zien:
- km 17+500 tot 17+600 Glasphalt G + 5cm CBUQ (bitumen betonnen slijtlaag)
- km 17+600 tot 17+700 Carbophalt G + 5cm CBUQ
- km 17+700 tot 17+850 Carbophalt G + 8cm CBUQ
- km 17+850 tot 17+950 Carbophalt G + 5cm CBUQ
- km 17+950 tot 18+050 Glasphalt G + 5cm CBUQ
Het doel was om een significante verlenging van de onderhoudsintervallen te bereiken door de vorige 6 maanden levensduur van de deklaag minimaal te verdubbelen door het gebruik van S&P asfaltverstevigingen
Project volgen
Om een directe vergelijking te krijgen van het effect dat de S&P asfaltwapeningen hadden op de wegconstructie, werd een maand later, in mei 2011, baan 3 opnieuw geasfalteerd - maar dit keer zonder asfaltversterkingsrooster in de constructie. Vervolgens waren er in de daaropvolgende maanden en jaren verdere beoordelingen van de snelweg met de volgende conclusies:
Datum | Verstreken tijd | Toestand baan 4 (met rooster) | Toestand baan 3 (zonder rooster) | |
---|---|---|---|---|
9 februari 2012 | 10 maanden | Heel goede staat | Reeds tekenen van degradatie vertonen en stipte reparaties werden al uitgevoerd | |
17 september 2012 | 17 maanden | Heel goede staat | Voor de tweede keer volledig opnieuw geasfalteerd, omdat de baan niet langer veilig werd geacht | |
23 mei 2013 | 25 maanden | Goede conditie | Volledig gebarsten en al weer aan herbestrating toe | |
5 juni 2014 | 37 maanden | Er verschenen lichte scheurtjes, maar niet genoeg om de rijbaan als onveilig te beschouwen en hij slaagde voor de externe inspectie van ARTESP |
|
|
28 januari 2015 | 45 maanden | Er werd geen verdere degradatie waargenomen en er werd een levensduur van ten minste nog een jaar verwacht |
Overzicht
Samenvattend had de door S&P versterkte baan 4 een levensduur van 3 keer langer dan die van de 3e baan, die tegelijkertijd werd gerepareerd. Dit ondanks het feit dat baan 4 de binnenste baan van de snelweg was en daarom is onze aanname dat deze de hogere en zwaardere verkeersbelastingen zou hebben gekregen. Niet alleen dat, maar de baan met S&P asfaltwapening overtrof ook ruimschoots de projectdoelstelling van een levensduur van 12 maanden.
De S&P asfaltwapeningsgrids zijn vooraf geïmpregneerd met bitumen en dit zorgt tesamen met de open gridstructuur voor een uitstekende hechting van het grid binnen de lagen. Deze hechting is van cruciaal belang bij het overwegen van hoe de roosters werken door scheuropwekkende krachten te absorberen en te verdelen, die op hun beurt de nieuwe deklaag beschermen door de reflectie van scheuren naar het oppervlak te vertragen.
In dit geval werkte S&P samen met de klant om een duurzame oplossing te bieden ondanks de uitdagingen met de zeer onstabiele ondergrond en hoge verkeersbelastingen. Meer informatie vindt u in onderstaande afbeeldingen.
In augustus 2015 moest het wegprofiel volledig worden gewijzigd om er nieuwe afritten voor de luchthaven in op te nemen. Daarom was het niet mogelijk om het project verder te volgen omdat de wegconstructie volledig werd gerenoveerd - inclusief het vervangen van de onstabiele fundering.