Asfaltversterking - Wilhelm-Heinichen-Ring Nord - Celle, Duitsland
De Wilhelm-Heinichen-Ring is de belangrijkste zuidwestelijke ringweg van Celle. Hij verbindt de L180 (Winsener Straße / Bremer Weg) in het noordwesten met de B3 richting Hannover. Bovendien zijn de B214 in het westen van Celle en de Fuhrberger Straße met elkaar verbonden. De Wilhelm-Heinichen-Ring, die ongeveer 6 kilometer lang is, ontlast het verkeersknooppunt van de B3 en B214 bij Schloss Celle. Het herstelde noordelijke deel is ongeveer 3,3 kilometer lang en bevat meer dan 41.000 m² S&P Glasphalt® G asfaltwapening
Op deze pagina
- Onderwerp
- Asfaltversterking
- Obra
- Wilhelm-Heinichen-Ring Nord
- Stad
- Celle
- Land
- Germany
- Datum
Systeem
Projectbeschrijvingen
Oplossing
Toen de renovatie van de noordelijke Wilhelm-Heinichen-Ring werden gepland vanwege het technisch einde van de weg, vroegen de stad Celle in Nedersaksen en het ingenieursbureau Woltmann + Knoop GmbH zich af hoe de onderhouds-intervallen in de toekomst konden worden verlengd. Door de toenemende verkeersbelasting en kosten was het belangrijker dan ooit om naar levensduur verlengende maatregelen te kijken.
Op basis van goede ervaringen uit het verleden werd daarom besloten om de asfaltwapening S&P Glasphalt® G toe te passen. Al in 2019/2020 deed de stad ervaring op met S&P-producten in de Witzlebenstrasse. Daar werd ongeveer 8.000 m² asfaltwapening aangebracht, die een grote rol heeft gespeeld bij het schadevrij houden van de weg tot op heden.
Oplossing
Het project op het noordelijke deel van de Wilhelm-Heinichen-Ring werd een bewuste keuze gemaakt door de wegbeheerder van de stad en het verantwoordelijke ingenieursbureau om S&P asfaltwapening toe te passen . "In het verleden hebben we herhaaldelijk problemen geconstateerd met het verwijderen en recyclen van asfaltlagen. Daarom besteden we speciale aandacht aan de recyclebaarheid van de producten,” zegt A. Cordua, de verantwoordelijke ingenieur van Woltmann + Knoop. Het frees- en recyclingbewijs van de S&P-producten hielp bij het besluitvormingsproces en gaf vertrouwen om S&P Glasphalt G toe te passen
De bescherming van het milieu en de duurzaamheid van bouwprojecten vormen een grote uitdaging in de wereld van vandaag, die het ingenieursbureau Woltmann + Knoop al jaren aangaat met innovatieve en ecologische oplossingen, waardoor emissies en grondstoffen worden bespaard. Deze milieu- en duurzaamheidsaspecten, in combinatie met de kortere onderhouds-intervallen, zorgden er uiteindelijk voor dat de verantwoordelijke wegbeheerder ook voor de Wilhelm-Heinichen-Ring besloten om S&P-asfaltwapening te gebruiken.
Inlaag onder bind
De wapening moet ervoor zorgen dat de scheuren in de resterende ondergrond niet in de vernieuwde lagen reflecteren en schade aan het wegdek veroorzaken. Om de asfaltinlaag zo efficiënt mogelijk te gebruiken, werd besloten om deze onder de bind aan te brengen, zo dicht mogelijk bij de trekzone van het asfaltpakket. Door de diepe installatiepositie kan de wapening de scheurvormende trekkrachten effectiever absorberen, waardoor de het wegdek langer efficiënt en intact blijft.
Betrouwbare apllicatie bij hoge temperaturen
De wegwerkzaamheden duurde ongeveer zeven weken en werd grotendeels tijdens de zomervakantie uitgevoerd. Gedurende de hele periode werd het verkeer op de Wilhelm-Heinichen-Ring met één rijstrook van noord naar zuid langs het werk geleid. De aansluitingen op de Haydnstrasse en de Witzlebenstrasse waren volledig afgesloten om de locatie vrij te houden en de werkzaamheden snel te laten verlopen.
Het werk werd op elke weghelft afzonderlijk uitgevoerd, waarbij de eerste fase de westkant van het hele renovatieproject omvatte. De tweede fase omvatte vervolgens de oostzijde. bausion® Strassenbau-Produkte GmbH was namens STRABAG SE verantwoordelijk voor de applicatie van de S&P-asfaltwapening in de twee fasen bij midzomerse temperaturen.