Racebaan - Formule 1 racecircuit - Bakoe, Azerbeidzjan
De Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan wordt sinds 2016 verreden op het Baku City Circuit. Het stratencircuit - slechts één van de drie op de Formule 1-racekalender - loopt onder meer door Icheri Sheher, de historische oude stad van Baku.
Op deze pagina
- Onderwerp
- Racebaan
- Obra
- Formule 1 racecircuit
- Stad
- Bakoe
- Staat
- Bakoe
- Land
- Azerbaijan
- Datum
Systeem
Projectbeschrijvingen
Situatie
Het oude stadscentrum wordt doorsneden door talrijke historische kasseistraatjes, die voor de planners van het racecircuit een bijzondere uitdaging vormden. Temeer omdat Icheri Sheher sinds 2000 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. Om deze status niet in gevaar te brengen, moest worden voldaan aan de UNESCO-eisen dat het circuit na gebruik kon worden ontmanteld zonder restanten achter te laten. Dit vereiste de ruimtelijke en mechanische scheiding van de historische bestrating en de asfaltstructuur van het circuit. In een realistisch kader kon dit alleen worden opgelost door een scheidingslaag van steenslag - wat echter een nieuwe uitdaging vormde.
Door de extreme belastingen die de racewagens op het bochtige oude stadscircuit uitoefenen - tot 4,5 g in remzones en bochten - bestond het risico dat de asfaltstructuur zou scheuren of omhoog zou worden geduwd omdat deze zou worden losgekoppeld van de onderbouw. Op zoek naar een oplossing wendde het ingenieursbureau Hart Consult International GmbH, dat belast was met de planning en het projectmanagement van het racecircuit, zich tot S&P Clever Reinforcement GmbH
Oplossing
Het concept
In nauwe samenwerking tussen Hart Consult International GmbH en de ingenieurs van S&P werd een concept ontwikkeld om de uitdagingen aan te gaan. Het plan was om de drie lagen asfalt in de bijzonder belaste zones zoals bochten en remzones te versterken met S&P Carbophalt® G 200/200 asfaltwapening. Het doel van het gebruik van de asfaltwapening was om de extreme belastingen die door de racevoertuigen worden veroorzaakt over een groter gebied te verdelen en in het onderdeel te verankeren. Dit moest schade aan het asfaltpakket dat ontkoppeld op het steenslagbed lag, tegengaan.
Hoogwaardige vezeleigenschappen van S&P Carbophalt® G 200/200
Daartoe moeten de vezels van de wapening zeer stijf zijn (hoge elasticiteitsmodulus) en een hoge treksterkte hebben om zelfs bij zeer geringe rek grote trekkrachten te kunnen opnemen. Bovendien is een hoge binding van de vezels in het asfalt en een hoge mechanische binding tussen de asfaltlagen noodzakelijk. S&P Carbophalt® G 200/200 is een wapeningsgrid van koolstofvezels in lengte- en dwarsrichting. De extreem hoge elasticiteitsmodulus van de vezels (>240 000 GPa) maakt een treksterkte van het raster mogelijk van 200 kN/m bij een maximale rek van <1,5%. Door de aanpasbare roosterstructuur en de bitumenpenetratie ontstaat een zeer hoge binding tussen de vezels en het asfalt, waardoor ze onmiddellijk kunnen worden geactiveerd wanneer er krachten op worden uitgeoefend. Dit maakt S&P Carbophalt® G 200/200 ideaal voor het versterken van asfaltconstructies die aan de hoogste belastingen worden blootgesteld.
Bewijs van prestaties
De hoge eisen van de racebaanbouw vereisten een bijkomende dimensionering met wiskundig bewijs van de geschiktheid en de prestaties van de wapening die in de asfaltcomponent moet worden gebruikt. Dit kon worden geleverd door de ingenieurs van S&P dankzij hun uitgebreide expertise op het gebied van statische wapening in de constructie van gewapend beton. Het ontwerp werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met de deskundigen van Hart Consult International GmbH, die de beslissende informatie konden verstrekken over de rijdynamiek van de racevoertuigen en de randvoorwaarden waarmee bij de berekening rekening moest worden gehouden. Een gedetailleerde beschrijving van het gebruikte ontwerpconcept is op verzoek verkrijgbaar bij S&P.
Projecttracering en veiligheid van de bestuurder
Wat aanvankelijk als een tijdelijke maatregel was gepland, bewijst nu al geruime tijd zijn nut. Sinds 2016 biedt de met S&P Carbophalt® G 200/200 versterkte asfaltconstructie niet alleen waardevolle zekerheid tijdens de jaarlijkse Formule 1-races, waardoor de veiligheid van de coureurs wordt gegarandeerd, maar worden de baanvakken ook tijdens de niet-raceperiodes onderworpen aan de spanningen van het dagelijkse wegverkeer in Bakoe en presteren ze zeker even goed.
Materiaal
5 000 m² - S&P Carbophalt® G 200/200