Herstel van asfaltverhardingen - Rijkswegen L281 en L333 - Märkisch-Oderland, Duitsland

Op 1 januari 2016 heeft de Wegenautoriteit van de deelstaat Brandenburg de rijkswegen L281 Neureetz - Altranft en L333 Golzow - Genschmar heringedeeld als districtwegen. Bij de herindelingsprocedure komt de overheid die de wegen opgeeft, met de toekomstige eigenaar van de weg overeen wie de komende investeringen moet betalen. In dit geval ontving het district Märkisch-Oderland een financiële compensatie. Het districtsbestuur was derhalve verantwoordelijk voor de planning van de investeringen in het dringend noodzakelijke herstel van de infrastructuur.

Op deze pagina

Onderwerp
Herstel van asfaltverhardingen
Obra
Rijkswegen L281 en L333
Stad
Märkisch-Oderland
Staat
Brandenburg
Land
Germany
Datum

Situatie

Als gevolg van de hoge leeftijd en ontoereikende onderhoudsmaatregelen in het verleden vertoonde het weglichaam grote schade in de vorm van diepe scheuren en oppervlakkige vervormingen. Een extra uitdaging voor het herstel was het feit dat delen van de wegen door stedelijk gebied en over oude betonnen trottoirs lopen.

Het district Märkisch-Oderland belastte het Technische Büro für Wasserwirtschaft und Landeskultur GmbH uit Bad Freienwalde met de technische planning en de bouwbegeleiding van het project. De evaluatie van de bodemeigenschappen, de bestaande structuur en de schademechanismen bracht op veel trajecten een restwaarde van de stof aan het licht, die een volledige reconstructie van de wegen met betrekking tot conventionele rehabilitatiemethoden noodzakelijk zou hebben gemaakt. Aangezien dit met de beschikbare middelen niet mogelijk zou zijn geweest, werd gezocht naar een economisch alternatief.

Oplossing

Het concept

Als gevolg van de financiële beperkingen werd in samenwerking met de ingenieurs van S&P Duitsland een gedetailleerd rehabilitatieconcept voor de twee wegen ontwikkeld. De algemene strekking van het concept was het behoud van het bestaande weglichaam en de vernieuwing van de sterk verouderde en gescheurde deklaag met behulp van een asfaltwapening versterkende tussenlaag. De taak van de asfaltwapening in dit verband is te voorkomen dat scheuren en voegen van de bestaande verharding in de nieuwe asfaltlagen terechtkomen en zo latere schademechanismen zoals het binnendringen van water en vorstscheuren te voorkomen.

Met het oog op een economisch herstel en een zo vlot mogelijk bouwproces werden de gezamenlijk ontwikkelde renovatievarianten aangepast aan de bestaande randvoorwaarden:

In gebieden met hoogtebeperkingen werd een vervanging van de 3,5 cm dikke asfaltslijtlaag conform de ZTV BEA-StB voorgeschreven. De asfaltwapening werd op het gefreesde oppervlak gelegd.

Buiten de bebouwde kom werd de sanering gepland volgens de ophoogmethode om de bestaande reststof zo goed mogelijk te benutten. Hier werd de asfaltwapening bovenop de bestaande bestrating aangebracht en bedekt met een 3,5 cm dikke slijtlaag.

In gebieden met betonverharding werd het aanbrengen van een 6 cm dikke tussenlaag bovenop de bestaande verharding voorgeschreven. Tijdens de daaropvolgende deklaag met de asfaltwapening kan de best mogelijke verankering en dus effectiviteit van de wapening tussen de asfaltlagen worden bereikt.

Uitstekende ondersteuning en samenwerking tijdens de installatie

Afgezien van hun effectiviteit is de behandeling van asfaltwapeningssystemen in de praktijk van de bouwplaats de beslissende factor voor het bereiken van een duurzaam rehabilitatieresultaat. Naast de aanzienlijke omvang van de bouwplaats vormden de hoge zomertemperaturen van meer dan 30 °C die tijdens de werkzaamheden in juni 2019 heersten, een bijzondere uitdaging. Bij hoge oppervlaktetemperaturen bestaat het risico dat de hechtende werking van de bitumenemulsie wordt gereactiveerd, waardoor het voor stratenmakers en vrachtwagens moeilijk kan worden om over de gelegde wapening te rijden. Dankzij de uitstekende samenwerking en nauwe afstemming tussen het wegenbouwbedrijf RASK GmbH en de gecertificeerde installateur van S&P kon het geplande bouwschema zonder vertraging worden uitgevoerd. De in de fabriek aangebrachte zandlaag van de S&P-asfaltwapening en de hoge positiestabiliteit van het vakkundig gelegde product maakten een probleemloze toevoer van de asfalteermachine over de gelegde wapening mogelijk. De belangrijkste projectdeelnemers, de heer Bozionek (locatiemanager RASK GmbH), de heer Skor (TBWL GmbH) en de heer Hundertmark (district Märkisch-Oderland) waren zeer tevreden over het resultaat en de uitstekende samenwerking tussen de betrokken bedrijven.

Volgen van het project

Door de technische planning te richten op een optimaal gebruik van de bestaande stof en het gebruik van een hoogwaardig product was het mogelijk het beschikbare budget zuinig te gebruiken en een dure en tijdrovende volledige reconstructie van de twee districtswegen te vermijden. Dankzij de nauwe coördinatie en de goede samenwerking van de betrokkenen werd het project ondanks de veeleisende randvoorwaarden op tijd afgerond en in onberispelijke kwaliteit opgeleverd. Dit wordt ook onderstreept door de hechtproef die tijdens een controleproef door het gecertificeerde RAP-Stra testbureau ASPHALTA zijn vastgesteld. De vereiste hechtingswaarde volgens Leutner van 15 kN, conform ZTV Asphalt-StB, werd met S&P Glasphalt® G probleemloos bereikt, zowel in de overlagen als op gefreesde oppervlakken.

80% besparing op CO2-uitstoot dankzij S&P-oplossing

Op basis van cijfers van de Zweedse Rijksdienst voor het Wegverkeer (Trafikverket) leverde het gebruik van S&P-asfaltversterkingen in dit project een besparing op van ongeveer 1.700 ton CO2eqv - of 79,68% - in vergelijking met de vervanging van de volledige gelijmde bovenbouw.

Dit cijfer alleen al onderstreept de mogelijkheden die het gebruik van moderne asfaltversterkingssystemen van S&P biedt voor een duurzame transformatie van de wegenbouw.

Materiaal

80 000 m² - S&P Glasphalt® G

Contact

S&P Reinforcement Benelux B.V.

S&P Reinforcement Benelux BV

Aphroditestraat 24
5047 TW Tilburg
Nederland