Herstel van het wegdek - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen
De Grabiszynska straat is een van de belangrijkste in- en uitvalswegen naar de stad Wroclaw in het zuidwesten van Polen. Door het dagelijkse pendelverkeer en de wisselende omstandigheden met koude winters en warme zomers staat de weg bloot aan allerlei factoren die gemakkelijk schade aan het wegdek kunnen veroorzaken. Voordat de structuur van het wegennet van de stad werd gewijzigd, werd de weg blootgesteld aan grote verkeersvolumes, met een aanzienlijk aandeel zwaar verkeer, aangezien het een van de belangrijkste routes naar en vanuit de stad is.
Op deze pagina
- Onderwerp
- Herstel van het wegdek
- Obra
- Grabiszyńska Street
- Stad
- Wroclaw
- Staat
- Silezië
- Land
- Poland
- Datum
Systeem
S&P Case Study
- Download PDF (1.81 MB)
Projectbeschrijvingen
Situatie
In 2003 besloot de stad de weg, die bestond uit historische kasseien van 9 x 11 cm, opnieuw in gebruik te nemen. Het leggen van een gladde asfaltstructuur over kasseien heeft vele voordelen voor de weggebruiker, waaronder een comfortabelere rit en een grotere verkeersveiligheid.
Het leggen van asfalt over straatstenen kan echter snel leiden tot problemen met scheurvorming in de deklaag als gevolg van mogelijke verschillen in beweging en hechtingsproblemen tussen de asfaltverharding en de straatstenen ondergrond. Naast deze uitdaging was de tijd bijzonder kritisch voor elke geplande wegrenovatie, vanwege het grote pendelverkeer op weekdagen en de tramlijn die er doorheen loopt. De wegafsluitingen moesten worden beperkt en de verstoring moest tot een minimum worden beperkt.
Oplossing
Wegens de bestaande hoogtebeperkingen (drainage, technische weginfrastructuur, enz.) was het de bedoeling de straatstenen slechts te bedekken met een 2,5 cm dikke laag SMA-asfalt met hoge weerstand. Ter voorbereiding van de werkzaamheden werd slechts ongeveer 50% van het oppervlak geëgaliseerd met een egalisatielaag. Delen van de weg waren ernstig beschadigd tijdens de overstromingen van 1997, hoewel de trottoirs op sommige plaatsen nog in goede staat waren. Als deklaag werd een speciaal gemengde dunne deklaag, vergelijkbaar met SMA, van slechts 2,5 cm aangebracht. De oplossing werd beschouwd als een "risico", vanwege de beperkte laagdikte van de deklaag. De aannemer bood slechts een servicegarantie van 6 maanden voor de levensduur van de weg na installatie.
Op aanbeveling van S&P besloot de eigenaar van de weg de rem- en stopzones voor de verkeerslichten te versterken met S&P Carbophalt® G. Op deze specifieke plaatsen is wapening aangebracht om de schuifkrachten en puntbelastingen tegen te gaan die in de dunne asfaltlaag worden aangebracht door het vertragende, remmende en optrekkende verkeer. De koolstofvezels met hoge treksterkte in S&P Carbophalt® G zijn hiervoor bijzonder geschikt, omdat zij zelfs bij de laagste rek (>1,5%) aanzienlijke krachten kunnen opnemen en deze in de verbinding met het omringende asfalt kunnen verankeren.
Follow-up van het project
In de volgende jaren bleef S&P de toestand van de weg controleren. De aandacht ging niet alleen uit naar de gebieden waar de S&P Carbophalt® G was aangebracht, maar ook naar de gebieden waar geen asfaltwapening aanwezig was. Tijdens de follow-up van het project bleek dat de gebieden met S&P-wapening het uitstekend deden en dat de weg in goede staat bleef, terwijl de gebieden zonder wapening snel te kampen kregen met buitensporige scheuren en schade.
De onderstaande foto's illustreren en bevestigen de prestaties van de S&P-wapening in vergelijking met de wegvakken waar geen versterking aanwezig was. De met S&P versterkte oppervlakken bereikten een levensduur die ten minste driemaal hoger lag dan die van de onversterkte oppervlakken, ondanks de toegenomen belastingen en eisen in de kruisingsgebieden. Pas in 2011, 8 jaar na de bouw, werd de eerste schade aan de versterkte gebieden zichtbaar. Als men dit vergelijkt met de 6 maanden die de aannemer had voorzien als levensduur van de onversterkte oppervlakken, worden de prestaties van S&P Carbophalt® G in deze toepassing meer dan duidelijk.
Materiaal
S&P Carbophalt® G
S&P Carbophalt® G bestaat uit koolstof- en glasvezelstrengen die 100% geïmpregneerd zijn met bitumen. De knoopvrije grid maakt het mogelijk bochten te leggen en het net aan te passen aan de ondergrond of de oppervlaktestructuur ervan. Het aggregaat van de nieuwe asfaltlagen kan tussen de strengen dringen, en deze in elkaar grijpende verbinding resulteert in een zeer hoge hechting tussen de lagen. Op die manier worden de vezels optimaal met elkaar verbonden en kunnen zij de trekkrachten die scheuren veroorzaken doeltreffend opvangen. Dit voorkomt effectief de weerkaatsing van scheuren van de bestaande bestrating in de nieuwe asfaltlagen en de daaruit voortvloeiende schade. De versterking verhoogt ook de algemene stijfheid van het systeem en voorkomt zo toekomstige spanningsscheuren.