Herstellen van de deklaag - Widoczna street - Warschau, Polen
Vóór 2006 moest de Widoczna-straat in Warschau, Polen, regelmatig opnieuw worden geasfalteerd, waarbij nieuwe deklagen werden aangebracht bovenop de bestaande zeshoekige platen.
Op deze pagina
- Onderwerp
- Herstellen van de deklaag
- Obra
- Widoczna street
- Stad
- Warschau
- Staat
- Mazovia
- Land
- Polen
- Datum
Systeem
S&P Case Study
- Download PDF (1.58 MB)
Projectbeschrijvingen
Situatie
Het Wegenbestuur van de stad Warschau (ZDM) was op zoek naar een duurzamere oplossing, aangezien het de Widoczna-straat voortdurend moest herbestraten wegens overmatige scheurvorming en vervorming van de weg. Vóór 2006 werd de weg ongeveer om de drie jaar gerepareerd, wat niet alleen hoge onderhoudskosten met zich meebracht, maar ook verkeershinder en onnodig gebruik van middelen veroorzaakte telkens wanneer de weg opnieuw werd geasfalteerd.
Elke voorgestelde oplossing moest echter in het weekend worden uitgevoerd en binnen de tijdspanne van de wegafsluitingen passen. Zo zou bijvoorbeeld op vrijdagavond met de reparatie van de weg kunnen worden begonnen, maar zou de weg uiterlijk maandagochtend weer voor het verkeer moeten worden opengesteld.
Oplossing
S&P adviseerde het gebruik van S&P Carbophalt® G in combinatie met een zeer sterke SMA-deklaag over het gehele oppervlak en het Wegenbestuur van de stad Warschau (ZDM) accepteerde de aanbeveling en "nam het risico" om een nieuwe oplossing te proberen om de terugkerende problemen van de weg op te lossen.
In november 2006 werd het beschadigde wegdek gefreesd tot een diepte van 4 cm, waarbij ongeveer 1 cm oud asfalt overbleef op de bestaande zeshoekige straatstenen. S&P Carbophalt® G werd vervolgens op een bitumen kleeflaag gelegd alvorens te worden bedekt met een 4 cm SMA asfalt deklaag.
Projectopvolging
Aangezien het doel van het project was de duurzaamheid van de weg te verbeteren, bleef S&P de toestand van de weg de volgende jaren controleren - uiteindelijk met uitstekende resultaten. Zelfs 10 jaar later, in 2016, was de toestand van de weg nog altijd even goed, wat betekent dat het S&P-asfaltwapeningsnet zeker zijn rol heeft vervuld en de levensduur van de weg aanzienlijk heeft verlengd, terwijl de nieuwe deklaag werd beschermd tegen scheurgroei vanuit de onderbouw, vooral gezien de eerdere rehabilitatiecycli van 3 jaar.
De toegenomen duurzaamheid van de weg was niet verrassend gezien de geboden oplossing. De asfaltwapening van S&P dient om de verkeersbelasting en de dwarskrachten die in de verhardingsstructuur optreden te verdelen. Dit voorkomt uiteindelijk de vorming van microscheurtjes die, wanneer ze zich toch vormen, vaak leiden tot grotere schade en scheurtjes die zichtbaar worden aan het oppervlak. Bovendien maakten de optimale vezeleigenschappen van S&P Carbophalt® G het in dit specifieke geval mogelijk de stijfheid van de asfaltconstructie te verhogen, dankzij de hoge E-modulus van de koolstofvezels.
Materiaal
S&P Carbophalt® G
S&P Carbophalt® G bestaat uit koolstof- en glasvezelstrengen die 100% geïmpregneerd zijn met bitumen. De knoopvrije grid maakt het mogelijk bochten te leggen en het net aan te passen aan de ondergrond of de oppervlaktestructuur ervan. Het aggregaat van de nieuwe asfaltlagen kan in het raster dringen, en deze in elkaar grijpende verbinding resulteert in een zeer hoge hechting tussen de lagen. Op die manier worden de vezels optimaal gebonden en kunnen zij de trekkrachten die scheuren veroorzaken doeltreffend opvangen. Dit voorkomt effectief de weerkaatsing van scheuren van de bestaande bestrating in de nieuwe asfaltlagen en de daaruit voortvloeiende schade. De wapening verhoogt ook de algemene stijfheid van het systeem en voorkomt zo toekomstige spanningsscheuren.