Dwarskrachtversterking voor voorgespannen I-liggers - Nijkerkerbrug; Kunstwerk, Brug bestaande uit 14 velden - Zeewolde, Nederland
Dwarskrachtversterking voor voorgespannen I-liggers van de Nijkerkerbrug.
Op deze pagina
- Onderwerp
- Dwarskrachtversterking voor voorgespannen I-liggers
- Obra
- Nijkerkerbrug; Kunstwerk, Brug bestaande uit 14 velden
- Location
- N301 tussen Nijkerk en Flevoland
- Stad
- Zeewolde
- Staat
- Provincie Gelderland
- Land
- Netherlands
- Datum
- Looptijd
- 9 Months
Systeem
Projectbeschrijvingen
Situatie
Rijkswaterstaat zocht voor de Nijkerkerbrug een (constructief) veilige brugverbinding met een levensduur van 25-30 jaar. De Nijkerkerbrug bij Zeewolde is zo'n 50 jaar oud en het dek zit vol met haarscheurtjes. Belangrijke voorwaarde was dat de oplossing geen beperking zou geven aan al het passerende verkeer. De constructie moest dus voldoen aan de capaciteitseisen van de huidige verkeersbelasting. Tevens moest de oplossing passend zijn binnen het complex Nijkerkersluis. Kortom aansluiten op bestaande landhoofden, fundering en het beweegbare brugdeel.
Uiteindelijk is er gekozen voor renovatie in plaats van een nieuwe brug. In september 2017 zijn de werkzaamheden gestart en uiterlijk het 3e kwartaal van 2018 zal de brug weer volledig beschikbaar zijn voor al het verkeer.
De brug is ontworpen voor verkeersklasse 45. De volgende uitdagingen zijn we tegengekomen tijdens het constructieve herstel;
Chloride indringing in de pijlers, dwarsdragers, liggers en brugdek.
De liggers tussen steunpunt 2 en 3 zijn allemaal beschadigd door aanrijding.
Pijlers, liggers en brugdek voldoen rekentechnisch niet aan huidige normen.
De geprefabriceerde en voorgespannen I-liggers hebben een overschrijding van zowel de momentcapaciteit als de dwarskrachtcapaciteit.
Oplossing
De herstelmaatregel bestaat uit:
1. het vergroten van de momentcapaciteit met S&P C-Laminate SM opgelijmde koolstoflamellen aan de onderzijde van de ligger en
2. het vergroten van de dwarskracht capaciteit m.b.vstalen beugels en spuitbeton.
De keuze van herstelmethode heeft zwaar gewogen in de beslissing van de opdracht gever, omdat deze brug belangrijk in de bereikbaaheid tussen de Flovopolder naar het Nood-Oosten van Nederland en omgekeerd. Met de gekozen versterkmaatregel kan het verkeer gewoon de brug gebruiken en treedt er minimaal hinder op (enkel een paar weekenden i.p.v.een half jaar). De gewenste geiste levensduur van 25-30 jaar.
Materiaal
S&P C-Laminate SM diverse afmetingen 120x1,2mm, 120x1,4 mmen 80x1,4mm,S&P resin 220, S&P C-Sheets 240 (300 gr/m2). In totaal +/-5000m1 koolstoflamel.