Verlenging van de levensduur van asfalt met S&P GLASPHALT® wapening

wegenbouw_news-article

Verlenging van de levensduur van asfalt met S&P GLASPHALT® wapening

Duurzaamheid en levensduur zijn cruciale factoren in de moderne wegenbouw. Om de levensduur van asfalt op een duurzame manier te verlengen, heeft BAM Infra Nederland asfaltwapeningstechnologie toegepast tijdens groot onderhoud aan de Zeeburgerbruggen in de A10. Specifiek is S&P GLASPHALT® GV120-200 gebruikt, een voorgebitumineerde asfaltwapening op basis van glasvezel. Een van de  voordelen van deze wapening is de snelheid waarmee deze kan worden aangebracht.

“Om een idee te geven van onze installatiesnelheid: we brengen 1.000 tot 1.500 m² per uur aan. In twee volle dagen hebben we zelfs 45.000 m² gerealiseerd,” legt Ton van Loef, Adviseur Techniek & Commercie bij S&P Reinforcement Benelux, uit. S&P is een wereldwijd erkende leider in het leveren van materialen voor de versterking en het herstel van beton- en asfaltconstructies. Hun glasvezel- en koolstofasfaltwapening wordt wereldwijd toegepast om asfalt te versterken en scheurvorming aanzienlijk te vertragen. “Met name in gebieden met een hoog risico op scheurvorming, zoals in het westen van Nederland, is het veel gevraagd. Daarnaast bewijst het zijn waarde bij wegverbredingsprojecten, wegen met een hoge verkeersbelasting en bruggen.”

 

Naadloze integratie met LEAB-asfalt

S&P werkt nauw samen met BAM, niet alleen aan het project Zeeburgerbruggen, maar ook o.a. aan verschillende N-wegen in Zuid-Holland. De onderhoudswerkzaamheden aan de Zeeburgerbruggen (A10) omvatten het vervangen van het wegdek door asfalt dat voor 50% uit gerecycled materiaal bestaat, geproduceerd en aangelegd met een lagere energieconsumptie. BAM Infra Nederland, het uitvoerende bouwbedrijf, past Laag Energie Asfalt Beton (LEAB) toe, dat minder energie vereist om te produceren dan traditioneel asfalt.

“Onze asfaltwapening integreert naadloos met dit type asfalt(WMA). Bovendien is het bewezen freesbaar, circulair en toepasbaar op bestaand, gefreesd en nieuw asfalt,” zegt van Loef.

 

Flexibele & duurzame wapening

De wapening wordt aangebracht in de vorm van  netten, die zeer flexibel zijn en zich naar het asfaltoppervlak vormen, wat extra sterkte biedt. “Het wapeningsnet van S&P is volledig geïmpregneerd met bitumen en de knooppunten zijn niet gefixeerd, waardoor het zich kan aanpassen aan de ondergrond en direct onder de asfalt toplaag kan worden geplaatst. Deze flexibiliteit maakt het eenvoudig te installeren, zelfs in bochten met grote tot middelgrote radii,” vervolgt van Loef.

Zodra de wapening is aangebracht, kan de asfaltlaag direct worden aangebracht, waardoor de afsluitingstijd van de weg wordt beperkt.

 

Efficiënter werken met BAM’s asfalttrein

Voor BAM biedt het gebruik van S&P asfaltwapening duidelijke voordelen. Volgens Harco Pieterse, Regiotechnoloog bij BAM, “zorgen de voorgebitumineerde vezels voor een optimale hechting en interactie met de kleeflaag. De flexibele vezels verbeteren ook de hechting op gefreesde oppervlakken en, niet te vergeten, de snelle applicatiesnelheid geef onze legploeg een voorsprong van 30 minuten, en de asfalttrein haalt ze niet meer in.”   

 

BAM Infra Nederland niet alleen de duurzaamheid van asfalt, maar draagt het ook bij aan een duurzamere wegenbouw.

Voor meer details over deze innovatieve asfaltwapening, bezoek het originele artikel hier.

Contact

S&P Reinforcement Benelux B.V.

S&P Reinforcement Benelux BV

Aphroditestraat 24
5047 TW Tilburg
Nederland