Main Navigation nl-BENELUX

Talen

Projecten

Onderhoud en reconstructie - Hoogte van afslag 18 op de A1 - N302 Kootwijk - Ermelo, Nederland

Scheurpreventie / waterdichting middels SAMI

Onderhoud en reconstructie - Hoogte van afslag 18 op de A1 - N302 Kootwijk - Ermelo, Nederland

Door te kiezen voor een asfaltwapening van S&P is de opdrachtgever zeker van een ketengecontroleerde asfaltwapening, van productie tot applicatie. Waarbij gebruik is gemaakt van een bewezen werking van de asfaltwapening door meer dan 15 jaar ervaring.

Onderwerp 
Onderhoud en reconstructie
Object 
Hoogte van afslag 18 op de A1
Stad 
N302 Kootwijk - Ermelo
Staat 
Gelderland
Land 
Nederland
Datum 
2016
Looptijd 
1 week

Situatie

In de oude situatie van deze weg zijn dwarsscheuren ontstaan. Om deze scheurvorming in de toekomst tegen te gaan is in de nieuwe situatie gekozen voor een asfaltwapening samen met een SAMI. De wapeningen van S&P hebben in principe geen SAMI nodig voor de werking van de wapening. Een SAMI is alleen nodig wanneer een niet waterdoorlatende laag van belang is.
De applicatie is gedaan door de ervaren en vaste applicatiedeskundigen van S&P. Hiermee wordt de aannemer ontzorgt en heeft deze de zekerheid van een juiste en efficiënte applicatie.

Oplossing

De provincie Gelderland heeft in bestek 2156 (N302, onderhoud en reconstructie Kootwijk tot Ermelo) direct gekozen voor het gebruik van Glasphalt G van S&P Clever Reinforcement. In samenhang met een SAMI, in dit geval Modiseal SA. Er is voor dit werk een samenwerking opgezet tussen NTP Zevenaar, S&P en Latexfalt om ervoor te zorgen dat de aanleg van de wapening in combinatie met de SAMI op een juiste en adequate wijze uitgevoerd zou worden. Vooroverleg tussen de uitvoerders is een must en zorgt voor heldere afspraken. Dit voortraject heeft geresulteerd in een snelle en efficiënte uitvoering. Het aanbrengen van de asfaltwapening was op een nieuwe asfalttussenlaag. Hierover werd een kleeflaag (kationisch type soort O) van 0,3 kg/m2 aangebracht. Na het omslaan van de kleeflaag werd de Glasphalt G asfaltwapening machinaal aangebracht door ervaren en eigen personeel van S&P Clever Reinforcement. Direct opgevolgd door de wagens van Latexfalt welke een warm versproeide SAMI (Modiseal SA) van 2,0 kg/m2 over de wapening rijdt. Om dit geheel overrijdbaar te maken, werd de SAMI afgestrooid. Hierna konden de asfaltwagens en de asfaltset zonder problemen over het geheel rijden en de deklaag aanbrengen.

Materiaal

S&P Glasphalt G
Elasticiteits Modulus ≥ 73.000 kN/mm2
Rek tot breuk ≤ 3%
Treksterkte 120 kN/m (bij een rek tot breuk 2,60%)
Stijdheid EA 4250N/mm,

met SAMI (Modiseal SA)overlaging
Modiseal® SA is een hoog polymeer gemodificeerde bitumen speciaal ontwikkeld als stress-absorberend [SAMI] en beschermend membraan.

Fotogalerij

  • De helft van de asfaltwapening is overspoten met Modiseal SA.

    De helft van de asfaltwapening is overspoten met Modiseal SA.

  • Glasphalt G van S&P Clever Reinforcement

    Glasphalt G van S&P Clever Reinforcement

  • Applicatie van de asfaltwapening wordt door een eigen ervaren personeel van S&P uitgevoerd

    Applicatie van de asfaltwapening wordt door een eigen ervaren personeel van S&P uitgevoerd

  • Het afstrooien van de SAMI dient om er voor te zorgen dat de asfaltwagens en de asfaltset makkelijk over de SAMI kunnen rijden

    Het afstrooien van de SAMI dient om er voor te zorgen dat de asfaltwagens en de asfaltset makkelijk over de SAMI kunnen rijden

Service

Contactpersoon

U bent hier